Sunt hainele digitale viitorul în modă?

MicrosoftTeams image 1
Sunt hainele digitale viitorul în modă?
DRESSX oferă noi idei de ținute pentru imaginea ta online, cu o amprentă de carbon redusă. de Poornima Apte Dacă vrei o dovadă în plus că granițele dintre lumea digitală și cea fizică se estompează, moda digitală e un bun exemplu. Avatarurile digitale sunt la modă de ceva vreme, datorită rețelelor de socializare, iar giganți ai modei precum Ralph Lauren vând haine pentru ele. Mai nou, startup-uri precum DRESSX, cu sediul în Los Angeles, invită consumatorii să inverseze scenariul: să-și îmbrace sinele lor fizic real în haine exclusiv digitale și să le poarte în lumea digitală, creând o garderobă „meta”. Fondatoarele Daria Shapovalova și Natalia Modenova spun că startup-ul are ca scop încurajarea oamenilor să se răsfețe cu moda pe rețelele de socializare. Îi are ca public țintă, de asemenea, pe cei care ar putea dori să „încerce” o ținută de designer pentru mai puțini bani.   DRESSX arată ca un site standard de comerț electronic care oferă opțiuni de îmbrăcăminte. Clientul cumpără o reprezentare digitală a unei ținute de designer din creașiile a peste 100 de designeri prezentați și încarcă o fotografie proprie de înaltă rezoluție. În loc să expedieze hainele reale, angajații DRESSX suprapun digital ținuta peste fotografie folosind o soluție dezvoltată intern. Rezultatul final este trimis pe email și clientul poate să îl împărtășească pe rețelele de socializare sau pe forumuri. Designerii lucrează în moda exclusiv digitală sau creează atât pentru lumea fizică, cât și pentru cea digitală.
Tehnologia a progresat suficient de mult pentru ca imaginile digitale de fashion, finale, să arate foarte realist. Cu toate acestea, imaginile trimise de clienți trebuie să îndeplinească anumite criterii pentru ca îmbrăcămintea digitală să se încadreze eficient. De exemplu, deocamdată, clienții nu pot purta părul lung, deoarece ar putea interfera cu ținuta, iar lumina trebuie să fie, de asemenea, adecvată. Sunt preferate imaginile cu corpul în întregime. Pe măsură ce tehnologia se îmbunătățește în timp, așteptați-vă ca aceste limitări să fie mai puțin stricte, spune Modenova. Clienții pot alege între imagini statice și imagini în mișcare, asemenea unui GIF. Prețul hainelor digitale de la DRESSX variază de la câțiva dolari pentru accesorii până la câteva sute de dolari pentru creații mai somptuoase. O mișcare spre durabilitate Creațiile somptuoase în viața reală nu numai că ar costa mult mai mult decât plătesc clienții pentru echivalentul digital, dar ar fi totodată, mai mari consumatoare de resurse. Shapovalova și Modenova susțin că moda digitală duce industria spre sustenabilitate. La urma urmei, o haină mai puțin cumpărată în viața reală înseamnă o amprentă de carbon mai mică în general. Cercetările interne ale DressX au arătat că purtarea unui articol de modă digitală are o amprentă de carbon cu 97% mai mică decât cea a echivalentului fizic. „Uneori, oamenii cumpără o ținută și o poartă doar de câteva ori pentru a face o fotografie. Apoi o returnează”, spune Modenova. Amprenta de carbon chiar și în cazul acestei returnări nu este nesemnificativă, subliniază ea. În timp ce amprenta de carbon a modei digitale ar putea fi redusă, avem încă de-a face cu o nișă prea specifică pentru a reduce semnificativ emisiile de carbon ale industriei în general, spune Neil Saunders, director general al diviziei de retail a firmei de cercetare și consultanță GlobalData. „Persoanele care cumpără modă digitală vor trebui în continuare să poarte haine în viața reală”, subliniază Saunders. Shapovalova este de acord. Moda digitală nu va elimina toată moda fizică, dar fiecare contribuție în domeniul sustenabilității ajută. De exemplu, influencerii din rețelele de socializare care încheie înțelegeri pentru a promova branduri ar putea fi de acord să poarte o reprezentare digitală a lucrurilor reale în loc să li se trimită o ținută și apoi să o returneze. „Oferim un mod de utilizare diferit în care se consumă moda; ambele modele pot coexista”, spune Shapovalova. Acest mod de utilizare diferit se extinde la un tărâm digital în care moda poate fi mai creativă decât în lumea reală. Sneakerșii cu flăcări sau o rochie asortată picături de apă sunt doar câteva dintre posibilitățile oferite de moda digitală. Ecuația social media Aproximativ 55% dintre clienții DRESSX, de la lansarea companiei în 2020, sunt femei și cu toții sunt experți în tehnologie, spune Shapovalova. În timp ce moda digitală permite distracția pe rețelele sociale, unii se tem că aceasta va amplifica vanitatea care este deja un dezavantaj semnificativ al acestor platforme. Un studiu realizat în 2020 pe 4.000 de tineri americani a constatat că aceștia petrec mult timp online; cei cu vârste cuprinse între 16 și 29 de ani petrec în medie 514 minute online în fiecare zi. Aproape jumătate dintre ei simt că sunt judecați de ceilalți și aproape la fel de mulți se percep ca izolați și singuri. „Totul pe rețelele de socializare se referă la aparențe și la o realitate alterată”, spune Lena Derhally, psihoterapeut licențiat și autoarea unei cărți în curs de apariție, „Facebook Narcisist: Cum să vă identificați și să vă protejați pe dumneavoastră și pe cei dragi de narcisismul din social media”. „Dependența creată de social media și obținerea validării pentru modul în care arătăm sunt o pantă foarte alunecoasă, în special pentru tineri”, spune Derhally. Saunders este de acord. Chiar dacă „nu poți învinui o companie pentru că furnizează ceea ce cer oamenii”, spune el, „intervine o presiune socială de a apărea în mod constant în lucruri noi”. Cu toate acestea, Shapovalova vede social media ca pe un instrument de comunicare cu prietenii. „Poți folosi un instrument în rău sau în bine”, spune ea. „Noi oferim un mod de utilizare creativă pe tema cum te poți distra cu moda fără să plătești prea mulți bani.” Care sunt avantajele pentru designeri Moda digitală ca instrument de socializare creează, de asemenea, un flux de venituri suplimentar – chiar dacă mic – pentru designeri. Mulți artiști proiectează pentru spațiul exclusiv digital, iar aceștia găsesc un parteneriat reciproc avantajos cu platforme precum DRESSX. În unele cazuri, designerii pun la dispoziție anumite versiuni ale creațiilor lor pentru moda digitală. Ralph Lauren, de exemplu, vinde modă pentru avatarele digitale în metaversul emergent. În astfel de cazuri, motivația ține de marketing, spune Saunders. Dar faptul că designerii creează astfel de modă pentru ca oamenii reali să o „poarte” este o chestiune complet diferită. Saunders sugerează că designerii s-ar putea să se ferească să împărtășească toate creațiile pentru a fi purtate prin intermediul AR. „Unul dintre echilibrele care trebuie păstrate în moda: deși îți dorești ca brandul tău să beneficieze de promovare, nu vrei ca disponibilitatea să fie prea omniprezentă”, spune Saunders. „Una dintre modalitățile prin care multe case de design gestionează această echilibristică este prin prețuri ridicate. Or, dacă este purtat de toată lumea, designerii pierd acea exclusivitate.” Și aici, moda digitală are o soluție: Jetoane ne-fungibile (NFT) tranzacționate cu ajutorul blockchain. Atunci când o ținută digitală este creată (tokenizată) ca NFT, aceasta poate fi salvată sau revândută la fel ca o altă piesă de îmbrăcăminte. Deoarece activele digitale sunt mai ușor de copiat și de tranzacționat, aceste NFT-uri vor trebui să trăiască pe un registru blockchain, ceea ce înseamnă că fiecare tranzacție va fi înregistrată permanent și va putea fi verificată. DRESSX este pregătită să lanseze unele dintre ținutele sale digitale de modă sub formă de NFT-uri. „Acum aveți posibilitatea nu numai să le colecționați și să le purtați, ci și să le revindeți ca în lumea reală”, spune Shapovalova. Brandurile preocupate de exclusivitate pot lansa câteva piese digitale NFT în ediție limitată, care rulează pe o platformă blockchain. Clienții pot apoi să cumpere și să liciteze pentru aceste piese, ceea ce creează un buzz de marketing. NFT-urile și blockchain sunt, într-adevăr, direcția spre care se îndreaptă moda digitală. În momentul în care le intervievam, Shapovalova și Modenova se aflau la New York pentru a participa la NFT.NYC, un eveniment anual NFT. Moda digitală este calea spre viitor, spun cele două fondatoare. „Împărtășim o viziune a lumii în care oamenii își vor alcătui dressing-uri digitale care nu vor fi mai puțin semnificative decât garderoba fizică”, spune Modenova. Shapovalova este de acord. „Cred că fiecare brand din lume va avea o categorie de modă digitală”, spune ea. „Șifonierul meta este viitorul”.