Tehnologia este un mijloc și nu un scop în construcția orașului conectat. Reușita va depinde de capacitatea grupurilor diferite de oameni de a inova împreună. Nimeni nu poate reuși de unul singur, ci doar colaborând cu ceilalți.
Câteva adevăruri esențiale despre transformarea orașului conectat:
1. Cetățenii generează cele mai multe date necesare pentru managementul serviciilor într-un oraș inteligent. Ei funcționează de asemenea ca un barometru, în sensul că eficacitatea oricărei inițiative poate fi măsurată prin nivelul de satisfacție pe care ei îl comunică. În rândul cetățenilor trebuie incluși și vizitatorii/turiștii, dar și investitorii în căutare de oportunități de afaceri.
2. Administrația urbei este principalul facilitator al ecosistemului orașului conectat. Managerii orașului stabilesc prioritățile și căile de valorificare a investițiilor, astfel încât de acestea să beneficieze cât mai multe sectoare ale orașului. La rândul lor, alte părți interesate din comunitate cer administrației să stabilească în mod obiectiv beneficiile diverselor inițiative proprii orașului inteligent.
3. Furnizorii de tehnologie joacă un rol vital în asigurarea securității, deschiderii și ușurinței în utilizare pentru toate noile servicii și aplicații digitale, precum și în integrarea cu sistemele vechi.
4. Planificatorii și dezvoltatorii stabilesc liniile principale de dezvoltare a orașului viitorului. Ei trebuie să integreze foaia de parcurs pentru orașul conectat în planificarea marilor lucrări de construcții.
5. Furnizorii apă, gaze și electricitate sunt elemente importante în lanțul valoric propriu orașului conectat. Ei pot asigura servicii convenabile pentru cetățeni și rentabile economic.
Orașele conectate beneficiază de o infrastructură tehnologică care facilitează un mediu al inovației, capabil nu numai să rezolve nevoile cetățenilor, dar și să prezică cerințele lor viitoare. Un oraș inteligent conectat permite o mai eficientă alocare a resurselor și deschide oportunități pentru ca cetățenii să interacționeze și să contribuie la dezvoltarea portofoliului de servicii. Astfel, orașul devine mai competitiv economic, mai atractiv pentru investiții și va avea locuitori mai fericiți – explică Mohammed Amin, Senior Vice President, META Region, Dell EMC.
Date în cloud, securizate dar ușor accesibile celor autorizați
Pentru a facilita colaborarea în interiorul unei mari comunități antreprenoriale, un oraș conectat trebuie să aibă la bază o platformă IT deschisă, sigură și scalabilă, care simplifică accesul la date. Această platformă ar trebui să încurajeze tehnologiile open source care sunt ușor de utilizat și permit dezvoltarea într-un ecosistem mai larg.
Dell EMC recomandă implementarea unui „Smart City Cloud”. Această platformă în cloud este alcătuită din trei straturi:
– Un strat de fundație a infrastructurii care permite accesul comun la capacitățile de stocare, de calcul și de rețea pentru toate părțile interesate. Această fundație permite totodată accelerarea inovației și adaptarea resurselor în funcție de apariția noilor servicii și aplicații.
– O arhitectură deschisă pentru colectarea, protecția, gestionarea și partajarea datelor. Astfel, din volumul imens de date pot fi extrase informații esențiale și accesibile întregului ecosistem al orașului conectat.
– Un mediu care să permită testarea, implementarea și gestionarea aplicațiilor, fie că acestea sunt dezvoltate intern sau sunt furnizate de terți.
Într-un oraș inteligent, tehnologiile cloud sunt o oportunitate unică pentru consolidarea datele între diferite sisteme și aplicații. Cloud-ul permite furnizorilor de tehnologie să scaleze digital servicii de la diferiți parteneri, concomitent cu funcționarea serviciilor existente. Dacă luăm ca exemplu eficiența energetică, aceasta necesită interconectivitate între diferite părți interesate: serviciile de utilități, administrația locală și proprietarii de clădiri. Fiecare utilizează propriii senzori și dispozitive inteligente. Tehnologiile cloud permit construirea unei platforme cu acces comun și utilizabilă de către toate aceste părți.
Cine este responsabil?
Construirea unui oraș conectat este un „laborator viu” care va învăța din eventualele sale stângăcii, de așteptat în primele etape. Pentru a menține ritmul în acest demers, orașul are nevoie de o persoană entuziastă și dedicată. Titlurile acestei funcții pot varia: Smart City Manager, Smart City Ambassador, Director de Inovare etc.
Contează însă un lucru: în strânsă colaborare cu primăria, acest Smart City Manager va fi responsabil cu:
– Facilitarea colaborării în chiar interiorul administrației orașului. Diversele compartimente ale administrației, inclusiv departamentul IT, tind să se izoleze, să lucreze ca entități separate.
– Încurajează și activează inovația.
– Comunică progresele și este responsabil de relațiile cu mass media.
– Negociază un mandat clar și un buget cu factorii de decizie politică.
Tehnologia devine principalul factor în redefinirea orașului și a potențialul său, în timp ce se străduiește să maximizeze propria eficiență și confortul locuitorilor săi. Viața de zi cu zi a locuitorilor devine din ce în ce mai digitală, astfel că și așteptările lor ca orașul conectat să le ofere noi servicii smart sunt în creștere – conchide Mohammed Amin, Senior Vice President, META Region, Dell EMC.
Dacă vrei să afli mai multe despre cum pot orașele deveni digitale, dar și să obții consultanță gratuită de la Dell Technologies, lasa-ne te rog datele tale în formularul de mai jos si vei putea sa descarci gratuit raportul “Orașe digitale” realizat de Dell Technologies